Основи здоров'я 7-А та 7-Б класи. Дистанційне навчання. 11.01.2021р. - 22.01.2021р.

Електронні підручники   

Контактні дані для зворотнього зв'язку з вчителем

21.01.2021р.

Розділ: Психічна і духовна складові здоров’я.

Тема: Умови успішного навчання. Уміння ефективного навчання. Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей.

Домашнє завдання: §15, стор.97-102, §16, стор.103 -109

На вибір, за бажанням: 

- скласти перелік переваг «Користь від знань із … (математики, мови, літератури тощо);

скласти план розвитку своїх пам’яті, уваги або уяви;

- написати есе «Секрет мого успіху».

Ознайомитись з матеріалом:

Презентація до уроку:Умови успішного навчання. Уміння ефективного навчання. Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей.

Вправи на розвиток уваги, пам’яті, здібностей, уяви


10 умов успішного навчання

  • Дотримання режиму дня.
  • Упевненість у своїх силах.
  • Розвиток сили волі.
  • Уважність під час навчання.
  • Намагатися осмислювати та розуміти навчальний матеріал.
  • Самостійність у навчанні.
  • Практичне застосування знань та умінь.
  • Розширення свого кругозору.
  • Самовиховання кращих людських якостей.
  • «Дружба» з усіма навчальними предметами.

Тінь на сонячному годиннику

Один східний володар вирішив доставити радість своїм підданим і привіз їм, бо вони не знали, що таке годинник, зі своїх мандрівок сонячний годинник. Цей подарунок змінив життя людей у його царстві. Вони навчилися розподіляти свій час, стали більш точними, акуратними, надійними, старанними - і в результаті всі розбагатіли. Настало повне благоденство.

Коли цар помер, його піддані стали думати, як би їм гідно відзначити заслуги померлого. А так як сонячний годинник являв собою символ прихильності царя до своїх підданих і був умовою їхніх успіхів, то вони вирішили побудувати навколо сонячного годинника чудовий храм із золотим куполом.

Коли ж храм було зведено і купол височів над сонячним годинником, сонячні промені вже не могли дійти до годин, і тінь, яка показувала людям час, зникла. Люди перестали бути точними, виконавчими, старанними. Кожен пішов своїм шляхом. А царство розпалося… (Н. Пезешкіан, «Продавець і папуга»)

Висновок. Недарма раціональний розподіл часу та дотримання режиму дня займають першу позицію серед умов успішного навчання.

Пам’ятка «Як стати успішним»

1. Налаштуйся на успіх. Повір, що тобі це під силу. Для цього помрій: як буде добре, коли ти досягнеш мети.

2. Ретельно сплануй свої дії. Наближатися до мети краще маленькими кроками (від однієї перемоги до іншої). 

3. Щодня оцінюй свої результати.

4. Вітай себе за будь - який успіх. Розкажи про нього батькам та друзям.

5. Не бійся помилок і невдач. Якщо в тебе щось не виходить, сприймай це як можливість змінити свої плани і спробуй іще раз.

14.01.2021р.

Розділ: Психічна і духовна складові здоров’я.

Тема: Психічний і духовний розвиток. Особливості психічного розвитку підлітків. Розвиток потреб. Духовний розвиток особистості. Життєві цінності і здоров’я.

Домашнє завдання: §14, стор.91-96 

На вибір, за бажанням: 

1.Написати твір – роздум «Взаємозв’язок краси і духовності»,або «Для чого я живу на землі, яке моє призначення?» 

2.Скласти план свого особистісного самовдосконалення.

Ознайомитись з матеріалом:

Презентація до уроку: Психічний і духовний розвиток. Особливості психічного розвитку підлітків. Розвиток потреб. Духовний розвиток особистості. Життєві цінності і здоров’я

Людина, яка щиро усміхається, завжди приваблива. І чим більш щира і природна усмішка, тим красивішими стаємо ми, і тим більше гарного настрою ми даруємо оточуючим. Тож частіше усміхайтеся, і вам буде легко жити.

Притча «Сад короля»

Одного разу король зайшов до саду і побачив дерева, кущі й квіти, які вянули та гинули. Дуб сказав, що помирає тому, що не може бути таким високим, як сосна. Коли король звернувся до сосни, то дізнався, що вона сохне тому, що не може давати виноград, подібно виноградній лозі. А лоза гинула тому, що не може квітнути, наче троянди…

Невдовзі король знайшов одну рослину, яка звеселила його серце, була свіжою та квітучою. Після розпитувань він отримав таку відповідь: «Я вважаю це саме собою зрозумілим, адже коли ти посадив мене, то хотів отримати радість. Якби ти хотів дуб, виноград або сосну – ти посадив би їх. Тому я думаю, що не можу бути нічим іншим, крім того, що я є. І я намагаюся розвивати свої кращі якості».

Висновок. Ви не можете бути ніким іншим, а лише тим, хто ви є. Життю і всьому тому, що (хто) вас оточує, ви потрібні саме таким. 

Прислів’я: Кожна людина - загадка. Який порядок у себе заведеш, таке й життя поведеш. Рибам — вода, птахам — повітря, а людині — вся земля.

Підлітковий вік часто називають складним і навіть небезпечним. Це тому, що у вашому віці з'являється багато нових потреб і можна обрати неправильний спосіб їх задоволення та набути шкідливих звичок.

Особливості психічного розвитку підлітків

Основний зміст та специфіку всіх сторін розвитку (фізичного, розумового, морального, соціального) у підлітковому віці визначає перехід від дитинства до дорослості. У  всіх напрямках відбувається  становлення якісних новоутворень.      

Найважливішим новоутворенням підліткового віку є становлення самосвідомості. Самосвідомість підлітка характеризується передусім  почуттям дорослості. Об'єктивної дорослості в підлітка ще немає. Суб'єктивно ж така дорослість виявляється в наступному:

1. В емансипації від батьків. Підлітки прагнуть суверенності, незалежності, поваги до своїх таємниць. Виокремлюються "сфери впливу" батьків і однолітків. У питаннях стилю одягу, зачіски, часу повернення додому, способів організації дозвілля, вирішення шкільних і матеріальних проблем підлітки щораз більше орієнтуються на однолітків, а не на батьків. Однак у ставленні до фундаментальних аспектів соціального життя основним усе ж таки залишається вплив батьків.

2. У новому ставленні до навчання. У підлітків розвивається прагнення до самоосвіти, причому часто не пов'язане з навчанням у школі. Багато хто стає байдужим до оцінок. Часом спостерігається розходження між інтелектуальними можливостями й успіхами у школі: можливості високі, а успіхи низькі.

3. У романтичних стосунках з однолітками іншої статі. Тут має значення не так сам факт симпатії, як форма стосунків, скопійована від дорослих (побачення, розваги тощо). 

4. У зовнішньому вигляді й манері вдягатися.

Потребавнутрішній стан психологічного відчуття недостатності чого-небудь, проявляється у вигляді бажань, потягів, прагнень. Виникають у результаті відсутності чогось необхідного для людини. Задоволення потреб має яскраве емоційне забарвлення: залежно від того, наскільки результат задовольняє особистість.

Потреби людини упізнаються за мотивами, що спонукають до певної діяльності. По мірі задоволення одних потреб у людини виникають інші, що дозволяє стверджувати про їх необмеженість та постійність.                             Потреби: 

Об’єктивні

— забезпечення процесів життєдіяльності та розвитку

Суб’єктивні

— особисті бажання;

— мода;

— хизування тощо.

             «Піраміда потреб» А. Маслоу

Основна суть концепції Маслоу – це ієрархія потреб людини, задоволення яких відбувається поступово: від нижчих до вищих.

Стандартна піраміда Маслоу має п’ять рівнів:

Піраміда Маслоу може бути реалізована у людини повністю або потреби фіксуються на певному рівні, направляючи діяльність індивіда на задоволення тільки перших двох, трьох або чотирьох рівнів. 

Можна виділити наступні критерії розумних потреб:

1)    Почуття міри в задоволенні потреб, що не доводить до деградації особистості.

2)    Гармонійне поєднання різних потреб. Не можна визнати розумною навіть духовну потребу, якщо її задоволення досягається за рахунок придушення інших (природних і матеріальних) потреб. У цьому сенсі можна визнати доречною приказку: «Нехай одна, але полум'яна пристрасть».

3)    Відповідність потреб здібностям особистості і наявністю засобів їх реалізації.

4)    Керованість потребами. Розумними можна назвати ті потреби, якими управляє людина, а не навпаки, коли потреби керують людиною.

Нерозумні потреби - така група потреб, які створюють тупикові ситуації у функціонуванні людського організму, у розвитку особистості, завдають шкоди інтересам суспільства, призводять до його деградації. Діапазон нерозумних потреб надзвичайно широкий: від тютюнопаління до наркотичних ін’єкцій.

Усім зрозуміло: все, що робиться для вашого здоров'я, не може бути небажаним чи неприємним. Тільки декому іноді не вистачає сили волі, дехто лінується виконувати всі норми життя. Навчіться вимагати самі від себе, виховуйте себе такими, щоб ви самі собі подобались.  

Оповідання В.Сухомлинського 

Добре слово

В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п'ять років, вона тяжко захворіла: застудилася, почала кашляти й танула на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров'яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон із курячого крильця. Кожен говорив: "Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям - і хвороба втече в ліси й на болота".

Оля їла мед у стільниках і солодке вершкове масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон із курячого крильця. Але нічого не допомагало - дівчинка вже ледве вставала з ліжка.

Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:

- Чогось їй не вистачає. А чого - і сам не можу зрозуміти. Раптом відчинилися двері і до хати ввійшла прабабуся Олі - столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її.

    Підійшла старенька до ліжка, сіла на ослінчик, узяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:

 - Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого вершкового масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці - щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові.

  Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилося частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.

 - Ось чого не вистачало Олі,- сказав дід Опанас. - Доброго слова.

Духовність – це ідеал, до якого прагне людина у її власному розвитку, орієнтація на вищі, абсолютні цінності; це стрижень, фундамент внутрішнього світу людини. Йому не можна навчити за допомогою настанов. Можна вказати лише шлях, але не можна змусити по ньому йти.

Ступінь духовного розвитку не завжди визначається віком. Взагалі, духовно багатою людиною вважають особистість, яка живе в гармонії із собою і світом. До показників духовного зростання відносять: усвідомлення значущого вибору (наприклад, замість відпочинку в нічному клубі провести вечір із хворою бабусею); зростання внутрішньої чесності; естетична та творча спрямованість; людина починає свідомо творити своє життя, відповідно до її розуміння світової гармонії.

Матеріал для обговорення на практичній роботі

Одна маленька дівчинка-першокласниця сказала: «Я так люблю усіх людей! Мені хочеться їх обняти і до всіх усміхатися!» І при цих словах її оченята іскрилися, як дві зірочки, випромінюючи тепло і світло. І це не лише слова, вона так відчуває, так мислить і тому до всіх усміхається щиро й привітно, кожному хоче допомогти і сказати добре слово.

Та, на жаль, не про всіх так можна сказати, бо трапляються й зовсім протилежні випадки, коли у дитячому серці ці почуття з якоїсь причини зникли, а натомість поселилося зло, ненависть, заздрість, скупість, жорстокість.  Негативні почуття погано впливають на здоров’я. Недаремно у народі кажуть: «Заздрість здоров’я їсть», «Злості повні кості!» або «Сердите не буває сите».

Коли людина життєрадісна, працьовита, старанна, весела, добра, то вона і здорова, бо у неї менше негативних емоцій, вона на світ дивиться з оптимізмом і в кожній миті життя бачить радість і щастя. Ось це і є духовне здоров’я, до якого треба прагнути кожному.

        Твори добро та будь завжди привітним,

Дитино! Ти приходиш для добра.
Любов у серденьку хай сонцем квітне,
Збагнути це тобі уже пора,
Бо ти ростеш і мудрість п'єш з кринички
Свого народу. Це ти не забудь.
Старайся виробляти добрі звички,
Ніколи жадібним і заздрісним не будь.
Розпусту, злість не допускай до себе,
І ненажерливість жени від себе геть.
А гордощі і лінь — це не для тебе,
Любов’ю серденько наповни вщерть!


Немає коментарів:

Дописати коментар