Адреса електронної пошти вчителя: vera55mila32@gmail.com
Viber: +380505025364
Тема: Стихійні лиха.
Матеріали: Підручник - за посиланням: Основи здоров’я (Бойченко, Василенко, Гущина) 5 клас
Завдання:
- Опрацювати матеріал (вказаного вище підручника) ст. 158-163.
- Ознайомитись з матеріалом :
«Чи є життя на
Марсі?»- запитували твої батьки в дитинстві у своїх батьків. Сьогодні ми
знаємо, що немає. Єдине відоме нам місце у Всесвіті, де існує життя, це наша
планета – Земля. Можна скільки завгодно мріяти про міжзоряні подорожі, та поки
що ми не знаємо планети, на яку б людство могло переселитися, вичерпавши
багатство своєї.
Земля –
спільний дім для усіх народів, які її населяють, спільний дім не лише для
людей, а й рослин і тварин, усього живого, дім для тих, хто живе сьогодні та
житиме завтра.
На Землі
існують три головні умови існування людини і суттєві чинники зміцнення її
здоров’я: повітря, земля і вода. Поки цей вплив поширювався на дику природу,
ніхто особливо не турбувався. Та з часом це стало загрожувати самій людині як
біологічному виду. Адже люди, як й інші істоти, для свого здоров’я передусім
потребують чистого повітря, води, їжі.
Як же сонце,
повітря і вода загрожують людині? Яким чином?
Вони перебувають у постійному русі. Іноді переміщення в шарах атмосфери, морях або надрах Землі посилюються до такої міри, що виникають стихійні лиха, які призводять до величезних руйнувань і людських жертв.
Вони перебувають у постійному русі. Іноді переміщення в шарах атмосфери, морях або надрах Землі посилюються до такої міри, що виникають стихійні лиха, які призводять до величезних руйнувань і людських жертв.
Землетрус — це сильні коливання земної кори, що викликаються тектонічними або
вулканічними причинами і призводять до руйнувань будівель, споруд, пожеж та
людських жертв.
Землетруси можуть продовжуватись
від декількох секунд до декількох діб. Вони наносять великі матеріальні збитки
і забирають життя у тисяч людей. Так, наприклад, у результаті землетрусу
інтенсивністю 8 балів за шкалою Ріхтера 21 червня 1990 року на півночі Ірану
загинуло більше 50 тис. чоловік і біля 1 млн. чоловік отримали травми і
залишились без житла.
Землетруси викликають й інші
стихійні лиха, такі, як зсуви, лавини, селі, цунамі, паводки, пожежі, аварії на
підприємствах тощо.
Зараз відсутні достатньо надійні
методи прогнозування землетрусів та їх наслідків. Однак по зміні характерних
властивостей землі, а також незвичайній поведінці живих організмів перед
землетрусом, вченим часто вдається скласти прогнози. Передвісниками землетрусу
являються: швидкий ріст частоти слабких поштовхів; деформація земної кори, що
виявляється спостереженнями зі супутників з космосу або іншими методами; зміна
електричного опору гірських порід тощо.
Незвичайна поведінка тварин
напередодні землетрусу виявляється в тому, що, наприклад, кішки залишають
населені пункти та переносять кошенят на луки, а птахи у клітках за 10—15
хвилин до початку землетрусу починають літати; перед поштовхом чути незвичайні
крики птахів; домашні тварини у хлівах впадають у паніку тощо.
Повінь — це значне затоплення місцевості в результаті
підйому рівня води в озері, річці, водосховищі, що викликане різними причинами
(весняне танення снігу, випадання злив та сильних дощових опадів, затопи льоду
на ріках, прориви гребель, дамб тощо). Повені наносять великих матеріальних збитків
і призводять до людських жертв. Повені можуть супроводжуватись пожежами внаслідок обривів електричних
кабелів і проводів, із-за нерівномірної просадки ґрунту під опорами ліній електричних
передач.
Сель - бурхливий водний грязьовий або грязекам'яний потік.
Буревій - потужний, поривчастий вітер, що підхоплює й переносить різні предмети.
Снігові замети утворюються після тривалих хуртовин та снігопадів.
Евакуація (від латинського слова, що означає "спорожняти,виглядати") - організоване вивезення людей з небезпечної місцевості.
Порядок дій в
екстремальних ситуаціях
При землетрусах. Жителям сейсмічнонебезпечних районів необхідно завчасно точно визначити
послідовність дій під час землетрусу при знаходженні вдома, в навчальному
закладі, в громадських місцях, на вулиці.
В будинках не можна заставляти
предметами коридори, проходи, східці. Кожен, хто проживає в будинку повинен
знати розташування електрорубильників, газових кранів, мати на готові укомплектовану аптечку першої допомоги.
В умовах коли землетрус розпочався раптово при знаходженні в
одноповерховому будинку необхідно негайно залишити приміщення. У
багатоповерхових будинках поштовхи краще всього перечекати у квартирі, стоячи
у дверних отворах або біля опорної колони, далі від вікон. Як тільки стихнуть
перші поштовхи, необхідно швидко залишити приміщення.
Опускатись слід сходами, так як
ліфт може заклинити.
На вулиці слід як можна швидше
відійти від будинку на відстань, що дорівнює його висоті, у напрямку сквера,
широкої вулиці, спортивного майданчика, незабудованої ділянки території.
В навчальних закладах під час
землетрусу всі роботи припиняються; учні швидко виходять у безпечні місця.
Учні старших класів разом з дирекцією та вчителями повинні підтримувати
порядок та надавати допомогу учням молодших класів.
Особливу організованість потрібно
проявляти при знаходженні під час землетрусу в театрі, магазині, іншому
громадському місці; діяти згідно вказівок посадових осіб. Громадський
транспорт не можна залишати на ходу: потрібно дочекатись повної його зупинки і
виходити спокійно, пропускаючи інвалідів і людей похилого віку.
При повені. Коли є час населення евакуюється з небезпечних районів. Комісія по
боротьбі з повінню повідомляє місця розгортання збірних евакопунктів, строки
явки на них. Кожній сім'ї надається транспорт.
В зонах можливого затоплення
тимчасово припиняють роботу школи та дошкільні заклади. Дітей переводять в
школи та дошкільні заклади, які знаходяться в безпечних місцях.
Про раптовий початок повені
населення попереджується усіма засобами. При знаходженні в цей час на першому
поверсі необхідно піднятися на верхні; якщо будинок одноповерховий — зайняти
горище або вийти на дах. Евакуація населення у цьому випадку буде здійснюватись
на човнах, катерах, плотах та інших плаваючих засобах. Під час посадки на них
необхідно вести себе дисципліновано. В човен слід спускатись по одному; розсаджуватись за
вказівками старшого. Під час руху не можна мінятись місцями, сідати на борт
човна.
Якщо повінь застигла вас у полі,
лісі необхідно зайняти більш підвищене місце, вилізти на дерево. Потрапивши у
воду, слід пливти до найближчого незатопленого місця не проти течії, а під
кутом до неї, використовуючи будь-які підручні засоби, що допомагають
триматись на воді: бочки, колоди, щити, автопокришки тощо.
При зсувах та селях. При загрозі зсувів та селів населення
евакуюється з небезпечних районів. При оповіщенні населення про наближення
селевого потоку або про початок зсуву, а також при перших ознаках їхньої появи
необхідно як можна швидше залишити приміщення, попередити про небезпеку
оточуючих і вийти в безпечне місце, виконавши усі заходи перестороги проти
виникнення пожеж у будинках (відключити газ, електроенергію тощо).
Гроза – це грім і блискавка з дощем або градом. Під
час грози зазвичай ще й
сильний вітер.
Правила поводження під час грози.
Якщо ти опинився в епіцентрі грози на відкритій місцевості, то:
·
Не
ховайся на пагорбах. Присядь навпочіпки в сухій ямі або траншеї. При цьому
ступні мають бути разом, спина зігнута, голова та груди опущені на коліна, тіло
повинно мати якомога менший контакт із землею.
·
Ніколи
не ховайся під високими деревами, особливо під тими, що стоять окремо. Найбільш
небезпечні дуб, тополя, ялина, сосна. Можна сховатися в лісі під деревами - там
найнебезпечніше.
·
Не
стій поруч із металевими предметами. Якщо ти перебуваєш у поході, перенеси всі
металеві предмети на кілька метрів убік від наметів.
Якщо ти перебуваєш в приміщенні, то:
·
При
перших же проявах грози обов’язково зачини всі кватирки й двері в будинку,
прослідкуй, щоб не було протягів.
·
Вимкни
телевізор та інші електроприлади.
·
Не
користуйся телефоном.
·
Не
торкайся до водопровідних кранів.
·
Не
стій біля димарів, печей, камінів.
·
Щоб
блискавка не потрапила в будівлю, на даху повинен стояти громовивід.
- Дуже небезпечною є кульова блискавка (у вигляді
кулі). Вона буває
червоного, жовтого, сліпучо-білого кольору. Вона
пересувається у різних
напрямках. Не намагайся її відігнати, не тікай від
неї, бо струменем повітря ще більше наблизиш її до себе. Непорушно стій на
місці. Якщо наблизиться до обличчя – подуй на неї, і вона відлетить убік.
Негайно поклади трубку, якщо розмовляєш по телефону.
- А якщо сталась вже біда, і людину вдарила
блискавка, що тоді робити?
- Роздягнути, облити голову холодною водою,
обгорнути тіло теж холодною тканиною. Викликати швидку допомогу. Робити штучне
дихання через носову хустинку.
При пожежі. Помітивши пожежу, необхідно негайно повідомити про це в пожежну частину і розпочати гасіння підручними засобами.
Для гасіння пожеж в населених
пунктах використовуються слідуючи підручні засоби: вогнегасники, внутрішні
пожежні крани, відра, пісок, земля тощо.
Приміщення, які горять, долають,
накрившись з головою мокрою ковдрою, щільною тканиною або верхнім одягом.
Особливо небезпечні лісові пожежі. Якщо вас застигла пожежа і вал полум'я
швидко просувається, то границю вогню треба долати проти вітру, накривши голову
і обличчя верхнім одягом. Виходити з зони будь-якої лісової пожежі, швидкість
розповсюдження якої невелика, слід також в навітряну сторону, тобто у сторону вогню, використовуючи
галявини, просіки, дороги тощо.
Неприпустимість метушні та паніки в екстремальних ситуаціях.
Важливою умовою ліквідації
наслідків стихійних лих, аварій і катастроф являється дотримання громадського
порядку. Для цього в районах лиха організовується комендантська служба, яка
обмежує доступ в небезпечну зону, регулює рух, організує охорону державних установ, торгових підприємств, веде боротьбу з
порушниками громадського порядку.
В умовах надзвичайної ситуації
населення повинно виявляти витримку. Ні в якому разі не можна піддаватись
паніці. Для цього потрібно виховувати в собі стійкість, мужність, здатність
сміливо і рішуче діяти в екстремальній обстановці.
Психологічна загартованість,
готовність надати допомогу товаришу можуть значно полегшити положення
потерпілих, зберегти життя людей.
Завдання:
1) Зробити
конспект § 28
2) Знати визначення та порядок дій в надзвичайних
ситуаціях.
3) Знайти повідомлення про стихійні
лиха та їх наслідки в нашій місцевості. (Або в Україні)
(Презентувати
повідомлення можно зняти відео та відправити на пошту, вайбер. Якщо немає такої
можливості, тоді оформити в зручному форматі)
Відео:
Головне, що в людини є — це життя.
Зберегти його —
справа непроста.
Бо лиха бувають
різні,
і розрізняти ми їх
повинні.
Стихійні лиха — це повені й землетруси,
цунамі, пожежі, урагани й селі.
На своєму шляху вони нищать усе:
людей, заводи, будівлі, оселі.
Це природа
хоче людині сказати,
що довкілля треба оберігати.
Не забруднювати
відходами
повітря і воду.
Бути природі другом, берегти її вроду.
А бувають лиха від того,
що людина
безвідповідальна, ото й всього.
На робочому місці недбала, лінива,
а все це веде до
великого лиха.
На шахтах, заводах бувають
страшні аварії,
пожежі, вибухи великі.
Ці лиха стихійними
не можна
назвати.
Винного треба
найшвидше з роботи прогнати.
Тому ви лиха розрізняйте
І самі нещастя не
допускайте.
Нехай проблеми та негоди
Не роблять нам в житті погоди!
Немає коментарів:
Дописати коментар