Стихійні лиха. 5 клас

Адреса електронної пошти вчителя: vera55mila32@gmail.com
Viber: +380505025364

Тема: Стихійні лиха.

Матеріали:  Підручник - за посиланням: Основи здоров’я (Бойченко, Василенко, Гущина) 5 клас
Завдання: 
- Опрацювати матеріал (вказаного вище підручникаст. 158-163.
- Ознайомитись з матеріалом :
«Чи є життя на Марсі?»- запитували твої батьки в дитинстві у своїх батьків. Сьогодні ми знаємо, що немає. Єдине відоме нам місце у Всесвіті, де існує життя, це наша планета – Земля. Можна скільки завгодно мріяти про міжзоряні подорожі, та поки що ми не знаємо планети, на яку б людство могло переселитися, вичерпавши багатство своєї.
Земля – спільний дім для усіх народів, які її населяють, спільний дім не лише для людей, а й рослин і тварин, усього живого, дім для тих, хто живе сьогодні та житиме завтра.
На Землі існують три головні умови існування людини і суттєві чинники зміцнення її здоров’я: повітря, земля і вода. Поки цей вплив поширювався на дику природу, ніхто особливо не турбувався. Та з часом це стало загрожувати самій людині як біологічному виду. Адже люди, як й інші істоти, для свого здоров’я передусім потребують чистого повітря, води, їжі.
Як же сонце, повітря і вода загрожують людині? Яким чином? 
Вони перебувають у постійному русі. Іноді переміщення в шарах атмосфери, морях або надрах Землі посилюються до такої міри, що виникають стихійні лиха, які призводять до величезних руйнувань і людських жертв.
Землетрус — це сильні коливання земної кори, що викликаються тектонічними або вулканічними причи­нами і призводять до руйнувань будівель, споруд, по­жеж та людських жертв.
Землетруси можуть продовжуватись від декількох се­кунд до декількох діб. Вони наносять великі матеріальні збитки і забирають життя у тисяч людей. Так, наприк­лад, у результаті землетрусу інтенсивністю 8 балів за шкалою Ріхтера 21 червня 1990 року на півночі Ірану загинуло більше 50 тис. чоловік і біля 1 млн. чоловік от­римали травми і залишились без житла.
Землетруси викликають й інші стихійні лиха, такі, як зсуви, лавини, селі, цунамі, паводки, пожежі, аварії на підприємствах тощо.
  Зараз відсутні достатньо надійні методи прогнозуван­ня землетрусів та їх наслідків. Однак по зміні характерних властивостей землі, а також незвичайній поведінці живих організмів перед землетрусом, вченим часто вдається скласти прогнози. Передвісниками землетру­су являються: швидкий ріст частоти слабких поштовхів; деформація земної кори, що виявляється спостережен­нями зі супутників з космосу або іншими методами; зміна електричного опору гірських порід тощо.
   Незвичайна поведінка тварин напередодні землетру­су виявляється в тому, що, наприклад, кішки залиша­ють населені пункти та переносять кошенят на луки, а птахи у клітках за 10—15 хвилин до початку землетру­су починають літати; перед поштовхом чути незвичайні крики птахів; домашні тварини у хлівах впадають у паніку тощо.
Повінь — це значне затоплення місцевості в резуль­таті підйому рівня води в озері, річці, водосховищі, що викликане різними причинами (весняне танення снігу, випадання злив та сильних дощових опадів, затопи льоду на ріках, прориви гребель, дамб тощо). Повені нано­сять великих матеріальних збитків і призводять до людських жертв. Повені можуть супроводжуватись пожежами вна­слідок обривів електричних кабелів і проводів, із-за нерівномірної просадки ґрунту під опорами ліній елект­ричних передач.
Сель - бурхливий водний грязьовий або грязекам'яний потік.
Буревій - потужний, поривчастий вітер, що підхоплює й переносить різні предмети.
Снігові замети утворюються після тривалих хуртовин та снігопадів.
Евакуація (від латинського слова, що означає "спорожняти,виглядати") - організоване вивезення людей з небезпечної місцевості.
Порядок дій в екстремальних ситуаціях
При землетрусах. Жителям сейсмічнонебезпечних районів необхідно завчасно точно визначити послідовність дій під час землетрусу при знаходженні вдома, в навчальному закладі, в громадських місцях, на вулиці.
   В будинках не можна заставляти предметами кори­дори, проходи, східці. Кожен, хто проживає в будинку повинен знати розташування електрорубильників, газо­вих кранів, мати на готові укомплектовану аптечку пер­шої допомоги.
   В умовах коли землетрус розпочався раптово при знаходженні в одноповерховому будинку необхідно не­гайно залишити приміщення. У багатоповерхових бу­динках поштовхи краще всього перечекати у квартирі, стоячи у дверних отворах або біля опорної колони, далі від вікон. Як тільки стихнуть перші поштовхи, необхідно швидко залишити приміщення.
   Опускатись слід сходами, так як ліфт може заклинити.
   На вулиці слід як можна швидше відійти від будин­ку на відстань, що дорівнює його висоті, у напрямку сквера, широкої вулиці, спортивного майданчика, незабудованої ділянки території.
   В навчальних закладах під час землетрусу всі робо­ти припиняються; учні швидко виходять у безпечні місця. Учні старших класів разом з дирекцією та вчи­телями повинні підтримувати порядок та надавати до­помогу учням молодших класів.
   Особливу організованість потрібно проявляти при знаходженні під час землетрусу в театрі, магазині, іншому громадському місці; діяти згідно вказівок поса­дових осіб. Громадський транспорт не можна залишати на ходу: потрібно дочекатись повної його зупинки і ви­ходити спокійно, пропускаючи інвалідів і людей похи­лого віку.
   При повені. Коли є час населення евакуюється з не­безпечних районів. Комісія по боротьбі з повінню повідомляє місця розгортання збірних евакопунктів, строки явки на них. Кожній сім'ї надається транспорт.
   В зонах можливого затоплення тимчасово припиня­ють роботу школи та дошкільні заклади. Дітей перево­дять в школи та дошкільні заклади, які знаходяться в безпечних місцях.
   Про раптовий початок повені населення попереджується усіма засобами. При знаходженні в цей час на першому поверсі необхідно піднятися на верхні; якщо бу­динок одноповерховий — зайняти горище або вийти на дах. Евакуація населення у цьому випадку буде здійснюватись на човнах, катерах, плотах та інших пла­ваючих засобах. Під час посадки на них необхідно вести себе дисципліновано. В човен слід спускатись по одному; розсаджуватись за вказівками старшого. Під час руху не можна мінятись місцями, сідати на борт човна.
   Якщо повінь застигла вас у полі, лісі необхідно зай­няти більш підвищене місце, вилізти на дерево. Потра­пивши у воду, слід пливти до найближчого незатопленого місця не проти течії, а під кутом до неї, використо­вуючи будь-які підручні засоби, що допомагають триматись на воді: бочки, колоди, щити, автопокриш­ки тощо.
   При зсувах та селях. При загрозі зсувів та селів насе­лення евакуюється з небезпечних районів. При оповіщенні населення про наближення селевого потоку або про початок зсуву, а також при перших ознаках їхньої появи необхідно як можна швидше залишити при­міщення, попередити про небезпеку оточуючих і вийти в безпечне місце, виконавши усі заходи перестороги про­ти виникнення пожеж у будинках (відключити газ, електроенергію тощо).
Гроза –  це грім і блискавка з дощем або градом. Під час грози  зазвичай ще й сильний вітер.
Правила поводження під час грози.
Якщо ти опинився в епіцентрі грози на відкритій місцевості, то:
·       Не ховайся на пагорбах. Присядь навпочіпки в сухій ямі або траншеї. При цьому ступні мають бути разом, спина зігнута, голова та груди опущені на коліна, тіло повинно мати якомога менший контакт із землею.
·       Ніколи не ховайся під високими деревами, особливо під тими, що стоять окремо. Найбільш небезпечні дуб, тополя, ялина, сосна. Можна сховатися в лісі під деревами - там найнебезпечніше.
·       Не стій поруч із металевими предметами. Якщо ти перебуваєш у поході, перенеси всі металеві предмети на кілька метрів убік від наметів.
Якщо ти перебуваєш в приміщенні, то:
·       При перших же проявах грози обов’язково зачини всі кватирки й двері в будинку, прослідкуй, щоб не було протягів.
·       Вимкни телевізор та інші електроприлади.
·       Не користуйся телефоном.
·       Не торкайся до водопровідних кранів.
·       Не стій біля димарів, печей, камінів.
·       Щоб блискавка не потрапила в будівлю, на даху повинен стояти громовивід.
- Дуже небезпечною є кульова блискавка (у вигляді кулі). Вона буває
червоного, жовтого, сліпучо-білого кольору. Вона пересувається у різних
напрямках. Не намагайся її відігнати, не тікай від неї, бо струменем повітря ще більше наблизиш її до себе. Непорушно стій на місці. Якщо наблизиться до обличчя – подуй на неї, і вона відлетить убік. Негайно поклади трубку, якщо розмовляєш по телефону.
- А якщо сталась вже біда, і людину вдарила блискавка, що тоді робити?
- Роздягнути, облити голову холодною водою, обгорнути тіло теж холодною тканиною. Викликати швидку допомогу. Робити штучне дихання через носову хустинку.
   При пожежі. Помітивши пожежу, необхідно негай­но повідомити про це в пожежну частину і розпочати гасіння підручними засобами.
   Для гасіння пожеж в населених пунктах використо­вуються слідуючи підручні засоби: вогнегасники, внутрішні пожежні крани, відра, пісок, земля тощо.
   Приміщення, які горять, долають, накрившись з го­ловою мокрою ковдрою, щільною тканиною або верхнім одягом.
   Особливо небезпечні лісові пожежі. Якщо вас застиг­ла пожежа і вал полум'я швидко просувається, то гра­ницю вогню треба долати проти вітру, накривши голо­ву і обличчя верхнім одягом. Виходити з зони будь-якої лісової пожежі, швидкість розповсюдження якої неве­лика, слід також в навітряну сторону, тобто у сторону вогню, використовуючи галявини, просіки, дороги тощо.
Неприпустимість метушні та паніки в екстремаль­них ситуаціях.
   Важливою умовою ліквідації наслідків стихійних лих, аварій і катастроф являється дотримання громадсь­кого порядку. Для цього в районах лиха організовується комендантська служба, яка обмежує доступ в небез­печну зону, регулює рух, організує охорону державних установ, торгових підприємств, веде боротьбу з поруш­никами громадського порядку.
   В умовах надзвичайної ситуації населення повинно виявляти витримку. Ні в якому разі не можна піддава­тись паніці. Для цього потрібно виховувати в собі стій­кість, мужність, здатність сміливо і рішуче діяти в екстремальній обстановці.
   Психологічна загартованість, готовність надати допо­могу товаришу можуть значно полегшити положення потерпілих, зберегти життя людей.
Завдання:
1) Зробити конспект § 28 
2) Знати визначення та порядок дій в надзвичайних ситуаціях.
3) Знайти повідомлення про стихійні лиха та їх наслідки в нашій місцевості. (Або в Україні)

(Презентувати повідомлення можно зняти відео та відправити на пошту, вайбер. Якщо немає такої можливості, тоді оформити в зручному форматі)
Відео:

Головне, що в людини є — це життя.
Зберегти його — справа непроста.
Бо лиха бувають різні,
і розрізняти ми їх повинні.
Стихійні лиха — це повені й землетруси,
цунамі, поже­жі, урагани й селі.
На своєму шля­ху вони нищать усе:
людей, заво­ди, будівлі, оселі.
Це природа хоче людині сказати,
що довкілля треба оберігати.
Не забруднювати відхо­дами повітря і  воду.
Бути природі другом, берегти її вроду.
А бувають лиха від того,
що людина безвідповідаль­на, ото й всього.
На робочому міс­ці недбала, лінива,
а все це веде до великого лиха.
На шахтах, заводах бувають
страшні аварії, пожежі, ви­бухи великі.
Ці лиха стихійними не можна назвати.
Винного треба найшвидше з ро­боти прогнати.
Тому ви лиха розрізняйте
І самі нещастя не допускайте.
Нехай проблеми та негоди
Не роблять нам в житті погоди!



Немає коментарів:

Дописати коментар