11.05.2021р. 5-Б клас 07.05.2021р. 5-А клас
Розділ: Соціальна складова здоров’я.
Тема: Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння у зону підтоплення. Підручні рятувальні засоби.
Домашнє завдання: §28, стор.158-163
Знайти повідомлення про стихійні лиха та їх наслідки в нашій місцевості. (Або в Україні)
Ознайомитись з матеріалом:
Розділ: Соціальна складова здоров’я.
Тема: Безпечне довкілля. Наслідки забруднення довкілля для життя і здоров’я людини. Способи збереження природного середовища. Земля - наш спільний дім.
Домашнє завдання: §27, стор.154-157
Підготувати одну тему на вибір в зручному форматі:
1)Намалюйте плакат, що попереджає про небезпеку забруднення довкілля та необхідність збереження природного середовища.
2)Що ти бажаєш змінити навколо себе?
3)Спрогнозуйте позитивні та негативні наслідки технічного прогресу.
Ознайомитись з матеріалом:
Презентація до уроку:Земля - наш спільний дім!
1) Єдине відоме нам місце у Всесвіті, де існує життя, це наша планета — Земля. Можна скільки завгодно мріяти про міжзоряні подорожі, та поки що не знаємо планети, на яку людство могло б переселитися, вичерпавши багатства своєї. Земля— спільний дім усіх народів, які її населяють. Нам не байдуже, як ставляться до природи в інших країнах, адже забруднення не має кордонів. Воно поширюється з вітром, дощами, річками і морськими течіями. Земля — спільний дім, не лише людей, а й рослин і тварин, усього живого. Через споживацьке ставлення до природи вже зникло багато їх видів. Деякі види занесено до Червоної книги. Це означає, що вони перебувають на межі вимирання. Перед загрозою знищення опинилися тропічні ліси — «легені планети». Щороку дедалі більше територій перетворюються на пустелю, зокрема через надмірне випасання худоби. Земля — дім тих, хто живе сьогодні й житиме завтра. Нинішнє покоління має піклуватися не лише про себе, а й про своїх нащадків — дітей, онуків, правнуків. Головна цінність суспільства - життя і здоров’я людини. Щороку збільшується кількість чинників, які негативно впливають на наше життя та здоров’я. У більшості випадків їхня поява пов’язана з діяльністю людини й науково-технічним прогресом. Людину природа забезпечила всім необхідним для життя: сонячним світлом і теплом, чистим повітрям, здоровою їжею, питною водою. Частину природи, що оточує людину, з якою людина нерозривно пов’язана та безпосередньо взаємодіє ,називають навколишнім середовищем або довкіллям.
Безпечне середовище не загрожує життю людини та не погіршує її здоров’я.
- Людина прагне поліпшити, удосконалити довкілля, в якому живе, зробити своє життя безпечним та комфортним. Для цього вона змінює навколишнє середовище. Щоб прокласти автомобільні дороги та залізниці, люди руйнують гори. Греблями перегороджують річки. Створюють штучні водойми для зрошувальних систем. Осушують болота, на їх місці будують міста. Порушуючи рівновагу, що існує в природі, людина шкодить і собі.
- Створення двигунів внутрішнього згоряння (вирішення проблеми швидкого пересування, але це призвело до підвищення травматизму на дорогах, токсичними автомобільними вихлопами забруднюється довкілля).
- Застосування добрив і отрутохімікатів (підвищили врожайність, знешкоджуємо паразитів, гризунів, але це шкодить здоров 'ю людини, викликає захворювання).
- Добування нафти та використання нафтопродуктів (розвиток енергетики й транспорту, але порушується природна рівновага шкідливими викидами в повітря та воду забруднюється оточуюче середовище).
- Виробництво пластикових пляшок і упаковок (вирішення проблеми пакування, зручність у користуванні, але ці упаковки не переробляються, вони токсичні, забруднюється оточуюче середовище).
- Вижити людство може лише тоді, коли кожен землянин дбатиме про навколишнє середовище. Задовольняючи особисті потреби, необхідно пам’ятати про майбутні покоління.
Людство має виконувати правила співжиття на Землі:
- Любити і шанувати Землю, яка благословляє життя і управляє ним.
- Вважати кожен день священним і святкувати зміну пір року.
- Не ставити себе над іншими живими істотами і поводитись так, щоб вони не зникали.
- Бути вдячним рослинам і тваринам за їжу яку маємо.
- Не оскверняти багатств Землі виробництвом зброї.
- Не наживатись на багатствах Землі, а відновлювати їх.
- Споживати багатства Землі раціонально бо всі земляни мають на них однакові права.
Щоб уникати небезпек, треба вміти їх розпізнавати. Про деякі небезпеки ти вже знаєш. Наприклад, небезпечно порушувати Правила дорожнього руху, пустувати з вогнем, купатися в незнайомих місцях.
Численні небезпеки навколишнього світу поділяють на три групи:
1. Природні
2. Техногенні
3. Соціальні
Первісним людям загрожували переважно природні небезпеки: холод, спека, сніг, дикі тварини, отруйні рослини, явища природи (землетруси, виверження вулканів, повені, грози тощо).
У результаті діяльності людини виникають численні техногенні небезпеки. Вони спричинені використанням техніки.Техногенні небезпеки: електричний струм, підвищений рівень радіації, забруднення шкідливими хімічними речовинами, пил, шум, вібрація. До них також належать пожежі, вибухи, забруднення довкілля відходами виробництва, транспортні аварії.Техногенні небезпеки погіршують здоров’я людей, а часом навіть загрожують їх життю.
Буває, що сама людина стає джерелом небезпеки для інших.Такі небезпеки називають соціальними. Це можуть бути: хуліганство, розбій, бандитизм, тероризм. Шкідливі звички - куріння, алкоголізм, наркоманія - також соціально небезпечні.
Однак, попри різноманіття небезпек, усі вони мають спільну рису - завдають шкоди здоров’ю людини. Людина може захворіти, травмуватись або навіть втратити життя.Виявляється, що поведінка людини може спричинити небезпеку для неї самої та інших.
Існують потенційні небезпеки, тобто приховані. Вони можливі за певних умов. Найчастіше такі небезпеки виникають, коли людина щось не передбачила, щось забула, чогось не помітила, чи порушила певні правила.
2) Щорічно, 22 квітня люди по всій планеті відзначають Міжнародний День Матері-Землі. Цей день став загальнолюдським символічним святом любові та турботи за наш спільний дім. Саме 22 квітня в різних куточках земної кулі небайдужі до екологічних проблем люди проводять різні яскраві і в той же час корисні заходи, спрямовані на те, щоб у світі стало більше чистоти і відповідальності. Це свято підтримується Організацією Об’єднаних Націй, оскільки воно спрямоване на збереження загального місця проживання всіх людей.
Засновником Дня Землі вважається Джон Стерлінг Мортон, який запропонував у 1872 році призначити щорічний день, присвячений озелененню навколишньої території. Пропозиція була схвалена і отримала широку підтримку жителів штату. У 1882 році День Дерева був оголошений урядом Небраска офіційним святом штату, дата його припадала на 22 квітня. Через 100 років у 1970 році День Дерева був перейменований у День Землі і став проводитися по всій території США. Саме ж свято, іменоване зараз Міжнародним днем Землі, в 1970 році придумав американський сенатор Гейлорд Нельсон. Спочатку свято відзначалося лише в США, але дуже швидко його популярність стала планетарною. У 2009 році Генеральною асамблеєю ООН 22 квітня було проголошено Міжнародним днем Матері-Землі. ХХІ століття. Яким воно буде для нас, жителів планети Земля? Це залежить від нас із вами. Настав час керуватись у всіх своїх вчинках правилами екологічного гуманізму. Не владарювати над природою, а співпрацювати з нею, бути не царем природи, а її невід’ємною часткою.
"Земля — колиска розуму, але не можна вічно жити у колисці. Більше того, Земля лише одна з планет, де можливе життя. Вихід у космос — матеріальна основа відтворення майбутнього людства".
(К.Е. Ціолковський)
Все живе на Землі має одну колиску, ім’я якій природа. То ж пам’ятаймо, що людина – частина природи. Знищуємо природу – значить знищуємо самі себе. 22 квітня. Цей день – нагадування про екологічні катастрофи, день, коли кожна людина має можливість замислитися над тим, що вона може зробити для вирішення екологічних проблем. В цей день кожен мешканець планети може зробити свій маленький внесок у справу захисту навколишнього середовища: очистити від сміття прилеглі території, висадити хоча б одне дерево, відмовитися хоча б на день від використання автомобіля.
Глобальне знищення природи – то лише побічний результат згубної діяльності суспільства. Екологічна драма розгортається на наших очах. Ми бачимо це, розуміємо, що це дуже серйозно, але чому ж тоді не припиняється цей страшний "марафон", що неминуче приведе людство до загибелі? Екологічна ситуація вже близька до критичної.
Потрібні нові ідеї, зусилля і колосальні матеріальні витрати, щоб зупинити катастрофу. Тому ставлення людини до природи нині набуває такого самого морального значення, як і ставлення людини до людини.
"Людина давно втратила здібність передбачувати. Вона знайде свій кінець, коли зруйнує Землю".
(Альберт Швейцер)
Дехто вважає, що нічого не трапиться, якщо я кину папірець, недопалок, викину пляшку з-під напою, залишу в лісі недоїдки, а насправді ми бачимо навколо жахливі сміттєзвалища. По тому, як людство ставиться до проблеми сміття можна судити наскільки суспільство цивілізоване. Недаремно кажуть:„Чисто не там, де прибирають, а там, де бояться смітити!”
Сміття — обов’язковий продукт життєдіяльності людини. У середньому мешканець великого міста щодня викидає його 1-2 кг. В Європі рекордними показниками організованості можуть похвалитися швейцарці й німці, які не лінуються віднести електричні елементи в одне місце, скляні пляшки вкинути в один контейнер, пластикові - в другий, папір - в третій, органічні рештки - в четвертий...
У нас справи зі сміттям набагато гірші. Охорона довкілля та створення безпечних умов для життєдіяльності населення країни — одне з головних завдань, які офіційно поставила перед собою Україна.
Нам належить зробити багато корисних справ. Чим менше сміття буде на планеті: у вашому дворі, на вашій вулиці, у вашому місті, тим зеленішими стануть дерева, тим чистіше повітря.
Якщо ви хочете стати природоохоронцем, дотримуйтесь простих, але водночас мудрих порад:
- Не дуже часто використовуй одноразові стаканчики, тарілки та інше начиння.
- Використовуй вторинний папір, скло, метал, утилізуй їх.
- Використовуй полотняні рушники замість паперових серветок.
- Відремонтуй поламану річ замість того, щоб її викидати.
- Купуй на Новий рік тільки штучну ялинку.
- Для приготування їжі використовуй не алюмінієвий, а скляний або емальований посуд.
- Вивчай свою найближчу річку й роби все можливе для її охорони.
- Користуйся нетоксичним милом.
- Не мийся під душем дуже довго — економ воду.
- Закручуй кран під час чищення зубів.
Настав час усій громадськості бити на сполох, рятувати своє майбутнє, майбутнє нації від екологічних катастроф! Та якби хотілося, щоб Земля наша стала ще родючішою, криниця - джерельною, душа – глибокою, мова – солов’їною, мама – безсмертною, а людина – вічною.
Земля – наш спільний дім. І наш обов’язок любити та оберігати її. У якому б куточку нашої планети ми не проживали, від скелястих гір до пустелі Сахара.
ПАМЯТАЙТЕ! Піклування про таку різну , але таку рідну домівку за нами.! Земля –наш спільний дім!Людино, люби і насолоджуйся природою, зігрій теплом свого серця, цінуй і бережи!Природі потрібна твоя допомога . Надай її!Роби все для збереження життя на нашій планеті, адже вона така прекрасна!
Життям і добробутом людина зобов'язана насамперед землі-матінці. Стародавня народна мудрість учить:«Держімося землі, бо земля держить нас».
Легенда
Було у матері Природи три доньки. Одну з них звали Краса, другу – доброта, третю – любов. Дружно вони жили, доньки любили свою матір, обожнювали її, піклувались про неї, допомагали їй у всьому.
Та якось серед них виникла суперечка: « А хто ж важливіший для нашої матері Природи, від котрої з нас більше користі?»
- Я найважливіша, - сказала Краса, бо я роблю нашу матір Природу прекрасною, неповторною, чарівною.
- А от і ні, це я найважливіша, - сказала Доброта, - бо є люди, які не розуміють тебе, Красу природи, а тому часто шкодять нашій матері. Я ж роблю людей добрими до Природи.
- Найважливіша я – Любов, - промовила третя сестра, - адже ваша краса і доброта нічого не варті без мене. Насамперед природу потрібно любити. Лише тоді люди будуть робити для неї добро і розумітимуть її красу.
20.04.2021р. 5-Б клас 23.04.2021р. 5-А клас
Розділ: Соціальна складова здоров’я.
Тема: Безпека надворі. Місця підвищеної небезпеки. Екстремальні ситуації з незнайомцями. Безпека в натовпі.
Домашнє завдання: §26, стор.148-153
Підготувати одну тему на вибір в зручному форматі:
1.Небезпечні ігри підлітків.
2.Небезпечні незнайомці.
Ознайомитись з матеріалом:
Презентація до уроку: Безпека надворі. Місця підвищеної небезпеки. Екстремальні ситуації з незнайомцями. Безпека в натовпі.
Здоров’я дитини - багатство родини!
Здоров’я народу - багатство країни!
Якщо ти надворі.
Правила обачності:
- За жодних умов не сідай у машину до незнайомців. Ніколи не сідай у невідому порожню машину.
- Не бери ніяких подарунків і швидко йди від людей, які їх пропонують. Обов'язково розкажи про це батькам.
- Не спускайся у підвали та не піднімайся на горища.
- Уникай темних неосвітлених місць: дворів, під’їздів, підворіть.
- Не винось у двір дорогі речі, не хизуйся ними.
- Не носи із собою великі суми грошей. Ніколи не хвалися грішми.
- Якщо грубо вимагають гроші або дорогі речі, погрожують ножем або іншою зброєю, - віддай без суперечок.
- Без дозволу батьків не відходь далеко від дому.
Правила п’яти "Не”
- Не гуляти в небезпечних місцях.
- Не гуляти в темряві.
- Не розмовляти з незнайомцями.
- Не сідати в машину без дозволу батьків.
- Не брати нічого від сторонніх людей.
13.04.2021р. 5-Б клас 16.04.2021р. 5-А клас
Розділ: Соціальна складова здоров’я.
Тема: Інформаційна безпека в Інтернеті. Безпека спілкування в Інтернеті.
Домашнє завдання: §25, стор.145-148.
Обрати одну тему за бажанням (виконати в зручному форматі):
1) Скласти пам'ятку: "Правила обачності, щоб не потрапити у халепу".
2) Інформація про історію виникнення та розвитку інтернету.
Ознайомитись з матеріалом:
10 золотих правил безпеки в Інтернеті для дітей.
1. Нікому без дозволу батьків не давати особисту інформацію: домашню адресу, номер домашнього телефону, робочу адресу батьків, їхній номер телефону, назву й адресу школи.
2. Якщо знайдете якусь інформацію, що турбує вас, негайно сповістіть про це батьків.
3. Ніколи не погоджуватися на зустріч з людиною, з якою ви познайомилися в Інтернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то спочатку потрібно спитати дозволу батьків, а зустріч повинна відбутися в громадському місці й у присутності батьків.
4. Не посилати свої фотографії чи іншу інформацію без дозволу батьків.
5. Не відповідати на невиховані і грубі листи. Якщо одержите такі листи не з вашої вини, то сповістіть про це батьків, нехай вони зв'яжуться з компанією, що надає послуги Інтернет.
6. Розробити з батьками правила користування Інтернетом. Особливо домовитися з ними про прийнятний час роботи в Інтернеті і сайти, до яких ви збираєтесь заходити.
7. Не заходити на аморальні сайти і не порушувати без згоди батьків ці правила.
8. Не давати нікому крім батьків свої паролі, навіть найближчим друзям.
9. Не робити протизаконних вчинків і речей в Інтернеті.
10. Не шкодити і не заважати іншим користувачам.
ВАЖЛИВО!
- Ніколи не давайте приватної інформації про себе (прізвище, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.
- Якщо хтось говорить вам, надсилає вам, або ви самі віднайшли у мережі щось, що бентежить вас, не намагайтеся розібратися в цьому самостійно. Зверніться до батьків або вчителів - вони знають, що треба робити.
- Зустрічі у реальному житті із знайомими по Інтернет-спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними у електронному спілкуванні і при реальній зустрічі. Якщо ж ви все ж хочете зустрітися з ними, повідомте про це батьків, і нехай вони підуть на першу зустріч разом з вами.
- Не відкривайте листи електронної пошти, файли або Web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або не довіряєте.
- Не розсилайте листи з будь-якою інформацією незнайомим людям без їхнього прохання - це сприймається як "спам", і звичайно засмучує користувачів мережі.
- Завжди поводьтеся у мережі так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами!
- Завжди дотримуйтесь сімейних правил Інтернет-безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почували себе комфортно і безпечно у мережі.
- Ніколи не робіть того, що може коштувати грошей вашій родині, окрім випадків, коли поруч з вами батьки.
- Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.
- Нікому не давайте свій пароль, за виключенням дорослих вашої родини.
- Завжди дотримуйтесь сімейних правил Інтернет-безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почували себе комфортно і безпечно у мережі.
- Ніколи не робіть того, що може коштувати грошей вашій родині, окрім випадків, коли поруч з вами батьки.
- Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.
- У електронних листах не застосовуйте текст, набраний у ВЕРХНЬОМУ РЕГІСТРІ - це сприймається у мережі як крик, і може прикро вразити вашого співрозмовника.
- Не надсилайте у листі інформації великого обсягу (картинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості з вашим співрозмовником.
06.04.2021р. 5-Б клас 09.04.2021р. 5-А клас
Розділ: Соціальна складова здоров’я.
Тема: Дитина в автономній ситуації. Безпека в побуті. Ризики побутового травмування, телефонного та телевізійного шахрайства, проникнення в оселю зловмисників.
Домашнє завдання: §23, стор.133-140. §24, стор.140-144. Правила для дітей про те, як не стати жертвою телевізійних і телефонних шахраїв.
Ознайомитись з матеріалом:
Презентація до уроку: Дитина в автономній ситуації. Безпека в побуті. Ризики побутового травмування, телефонного та телевізійного шахрайства, проникнення в оселю зловмисників.
Ти вже знаєш, як безпечно поводитися в різних життєвих ситуаціях, до кого можна звернутися по допомогу. А от якщо поблизу нікого немає-людина залишається наодинці, тобто потрапляє в автономну ситуацію.
Автономія ( від грецького слова, що означає « незалежність»)- здатність самостійно вирішувати певні завдання. В автономній ситуації можна опинитися і в природі, і в населеному пункті.
Які відчуття виникають, коли людина заблукала і лісі чи в горах, у підземних печерах, застрягла в ліфті? Більшість людей охоплює страх, зневіра, безпорадність. Віру й надію не треба втрачати. Дати собі раду і подолати страх можна. Потрібно скористатися формулою безпеки. Отже, діяти треба так:
Прочитай прислівꞌя. Поясни, як ти їх розумієш.
- Очам страшно, а руки роблять.
- Страх – добрий брат безпеки.
- Обережність стримує, обачність веде.
Ти подорослішав і більше часу буваєш сам. Якщо поводитися необережно, можна наразитися на небезпеку майже всюди: у твоїй оселі, надворі, в школі, у місцях великого скупчення людей — на мітингах, стадіонах і вокзалах. Небезпечними є й люди, які вживають алкоголь і наркотики, а також ті, хто порушує закони — краде, займається шахрайством та іншими видами нечесного заробітку.
Як захиститися від зловмисників?
Кожен сподівається, що стіни рідного дому надійно захистять його спокій і майно. Але для цього слід подбати про заходи безпеки. Найбільш уразливими місцями є вікна, двері, балкони. Двері твого дому мають бути міцними, обладнаними ланцюжком та вічком, мати надійний замок. Про це потурбуються твої батьки. Та навіть найміцніші двері не допоможуть, якщо господарі необачні.
Запам ’ятай!
1. Завжди тримай двері замкненими.
2. Не відчиняй дверей, поки не впевнишся, що це безпечно.
3. Не вихваляйся дорогими речами перед друзями, а тим паче перед сторонніми людьми.
4. Не залишай ключі від квартири під килимком, в інших легкодоступних місцях.
Якщо ти опинився вдома один, оберігай свою оселю:
- не відчиняй двері чужим та малознайомим людям;
- не запрошуй додому малознайомих дітей;
- не вихваляйся про речі, які є у тебе вдома;
- на запитання «Де батьки?» відповідай, що вони зайняті або відпочивають; - якщо хтось намагається відкрити двері, запитай «Хто там?». Якщо відкривати двері продовжують, телефонуй до міліції за телефоном 102, телефонуй батькам, клич із балкона чи вікна на допомогу;
- зачиняй двері та вікна, коли виходиш із дому;
- не залишай ключі у поштовій скрині, під килимком чи в інших місцях;
- якщо ти повернувся додому, а двері квартири відчинені, не заходь до неї, телефонуй батькам, клич на допомогу сусідів.
- У якій би ситуації ти не опинився, намагайся не піддаватися паніці!
- Тобі доводиться спілкуватися із знайомими і незнайомими людьми: з однокласниками та вчителями, батьками та близькими, лікарями та міліціонерами, продавцями та контролерами у транспорті. Якщо людина навіть знає твоє імя, називає твоїх батьків, спілкування з нею не завжди безпечне. Більшість людей порядні, чесні й доброзичливі. Та існує небезпека зустрічі з недоброю людиною. Злодії витягують гаманці, розбишаки відбирають або псують особисті речі інших людей, шахраї можуть обдурити.
- Необхідно вміти уникати небезпек. Але як їх розпізнати? Часто люди провокують лиходія своєю необачною поведінкою. Залишена в дверях записка може допомогти злодіям. Коштовності й гроші, покладені на видному місці, спокушають узяти їх. Хизування дорогими речами перед незнайомцями привертає увагу злодіїв. Незачинені двері чи ненадійні замки не захищають квартири. Залишені без нагляду речі зникають.
- Залишившись наодинці вдома, не відчиняй стороннім людям двері, навіть якщо це твої сусіди. Якщо людина за дверима представилася знайомою твоїх батьків або працівником ОСББ, міліції, пошти, попроси їх зайти пізніше, назвавши час приходу твоїх батьків. Якщо прийшла людина із терміновою телеграмою, попроси її зачитати текст, але не відчиняй двері. Якщо тобі кажуть, що ти заливаєш сусідів знизу, скажи, що зараз до них прийдуть, і перевір, чи немає води на підлозі у ванній, туалеті та кухні; зателефонуй батькам або родичам, які живуть поблизу, і нехай вони сходять до сусідів поверхом нижче. Якщо хтось за дверима просить тебе відчинити або запитує, чи є вдома дорослі, відповідай, що тато спить або у ванній, і попроси, щоб зайшли пізніше. Якщо сторонній просить тебе відчинити двері, тому що йому треба терміново зателефонувати або попити води, дізнайся номер телефону і скажи, що ти передзвониш, але двері не відчиняй, або поясни, де є найближчий телефон чи магазин, щоб купити води.
- Якщо ти чекаєш на когось, перш ніж відчинити двері, спитай: «Хто там?» Не відчиняй двері на відповідь: «Я!» Попроси людину назватися, навіть якщо тобі здалося, що ти впізнав цю людину по голосу або одягу. Якщо сторонні люди ламають двері квартири, подзвони в міліцію, набравши номер телефону «102 », батькам, а якщо немає телефону або він не працює, вийди на балкон чи відкрий вікно і голосно кричи: «Пожежа!» Якщо хтось стукає у вікно, голосно кричи: «Тато! Йди сюди.» Коли вдома дзвонить телефон, знімаючи трубку, говори: «Алло, Вас слухають!» Ніколи не говори: «Квартира таких-то!» Якщо абонент помилився номером і запитує, який це номер, попроси назвати його набраний і відповідай, що він помилився, не називаючи свого. Якщо незнайомець каже телефоном непристойні речі, поклади трубку і не розмовляй.
23.03.2021р. 5-Б клас 26.03.2021р. 5-А клас
Розділ: Соціальна складова здоров’я.
Тема: Способи гасіння невеликих пожеж. Особливості гасіння електроприладів. Захист органів дихання під час пожеж.
Домашнє завдання: §22, стор.126-132. Одне на вибір, за бажанням:
1.Обладнання пожежного щита.
2.Засоби гасіння невеликих пожеж.
Ознайомитись з матеріалом:
Презентація до уроку:Способи гасіння невеликих пожеж. Особливості гасіння електроприладів. Захист органів дихання під час пожеж.
Щорічно внаслідок пожеж гине та страждає значна кількість людей. В дим та попіл перетворюються матеріальні цінності. Небезпечність пожежі полягає у токсичності продуктів горіння, вогні, підвищеній температурі, задимленості та зменшенні концентрації кисню.
Якщо виникла пожежа, не треба панікувати! Одразу повідомляйте про виникнення пожежі рятувальників за номером «101». Пам’ятай! 101 – номер телефону пожежної охорони.
В перші хвилини загорання велику роль відіграє використання первинних засобів гасіння до приїзду пожежно-рятувальних підрозділів.
Переносні вогнегасники (порошкові, вуглекислотні, водопінні) використовують згідно з інструкцією, наведеною у вигляді малюнків і тексту на корпусі вогнегасників.
Для приведення в дію пожежних кранів, які знаходяться в будинку (споруді), необхідно відкрити дверцята шафи і розкласти в напрямку осередку пожежі рукав, який з’єднаний з краном і стволом. Відкрити вентиль і спрямувати струмінь води із ствола на осередок горіння.
Остерігайтесь задимленості та обвалу конструкцій будинків і споруд, вибухів технологічного обладнання і приладів, падіння обгорілих дерев і провалів. Знайте де знаходяться засоби пожежогасіння та вмійте ними користуватися.
Особливості гасіння електроприладів
Уяви ситуацію: ти сидиш у кімнаті й дивишся телевізор. Несподівано з нього повалив дим і вогонь. Як ти маєш вчинити?
- По-перше, діяти треба дуже швидко. Якщо гаяти час, вогонь буде поширюватися. А якщо вчасно і правильно зреагувати, можна ліквідувати пожежу за лічені хвилини.
- По-друге, діяти треба надзвичайно обережно. Слід пам’ятати, що на електроприлади, увімкнені в розетку, лити воду дуже небезпечно. Можна отримати ураження електричним струмом. Тому треба обгорнути руку неодмінно сухою тканиною (одягом, рушником чи серветкою) і висмикнути вилку з розетки (мал. а) або вимкнути електрику на щитку. Лише знеструмивши електроприлад, його можна гасити як звичайний осередок вогню. Найкраще накрити електроприлад ковдрою, щоб припинити доступ кисню (мал. б), і залити водою.
- І останнє. У таких випадках ніколи не слід вагатися, думати про те, що, гасячи, наприклад, телевізор, зіпсуєш його. Пошкодуєш, змарнуєш секунди, хвилини — і втратиш набагато більше, а може, і своє здоров’я чи життя.
Що робити, якщо пожежа застала вас у приміщенні?!
- ви прокинулись від шуму пожежі і запаху диму, не сідайте в ліжку, а скотіться з нього на підлогу та повзіть під хмарою диму до дверей вашого приміщення, але не відчиняйте їх відразу;
- обережно доторкніться до дверей тильною стороною долоні, якщо двері не гарячі, то обережно відчиніть їх та швидко виходьте, а якщо двері гарячі - не відчиняйте їх, дим та полум'я не дозволять вам вийти;
- щільно закрийте двері, а всі щілини і отвори заткніть будь-якою тканиною, щоб уникнути подальше проникнення диму;
- відчиніть вікно та кличте на допомогу;
- якщо ви не в змозі відкрити вікно - розбийте віконне скло твердим предметом та зверніть увагу людей;
- якщо ви вибрались через двері, зачиніть їх і поповзом пересувайтесь до виходу із приміщення (обов'язково зачиніть за собою всі двері);
- під час пожежі заборонено користуватися ліфтами.
Важко уявити собі життя людини без вогню. Він допомагає приготувати їжу, зігрітися, коли холодно. На заводах та інших підприємствах вогонь використовують, щоб виплавляти метал, виготовляти посуд, пекти хліб. Автомобіль не зрушить з місця, а космічний корабель не полетить, якщо на допомогу не прийде вогонь.
Вогонь – друг людини. Але, якщо він потрапить у невмілі руки, то може стати грізним ворогом. Наслідком неправильного і необережного поводження з вогнем, газовими та електроприладами є пожежі. Вони знищують будинки і заводи, хлібні поля і ліси. Під час пожеж гинуть люди.
Щоб не виникла пожежа, треба знати і виконувати правила пожежної безпеки.
Вогонь – друг і ворог людини. Від нас залежить, яким він буде: добрим чи злим. Коли з вогнем поводиться необережно, може статися пожежа. Під час пожежі небезпеку для життя людей становить вогонь і дим. Вогонь спричиняє опіки тіла, а від диму можна учадіти.
Щоб запобігти пожежам, треба знати від чого вони виникають.
Причини пожеж можуть бути:
- Пустощі дітей з вогнем, ігри із запаленими предметами.
- Порушення правил користування електроприладами.
- Недотримання правил користування газовими плитами.
- Неправильне користування печами.
Понад 100 років тому люди винайшли сірники. У минулому вони були рідкістю, а зараз є кожному домі. В умілих руках сірники допоможуть запалити вогонь, щоб приготувати їжу, обігріти житло. Дитячі пустощі з сірниками можуть спричинити пожежу.
Пам’ятай! Сірники - не іграшка. Вогонь від одного сірника може спалити дім. Вогонь може загорітися також від запальнички, петарди, хлопавки, бенгальського вогню. Щоб не виникла пожежа, треба знати і дотримуватись правил пожежної безпеки.
- Не грайся з сірниками та іншими запалювальними засобами.
- Користуйся газовою плитою тільки у присутності дорослих.
- Без дозволу дорослих не вмикай електроприлади. Не залишай їх без нагляду.
- Не клади іграшки, книжки, одяг біля запалених печей чи увімкнених обігрівальних електроприладів.
- Не запалюй багаття без дорослих.
- Не користуйся відкритим вогнем у помешканнях, сараях, підвалах, на горищах.
- Якщо виникла пожежа і дорослих немає дома, не розгублюйся, а швидко вийди з приміщення на свіже повітря у безпечне місце. Не користуйся ліфтом, тому під час пожежі він може відключитися.
- Якщо можеш, допоможи вийти із приміщення тим, хто потребує твоєї допомоги.
- Якщо ти знаєш, що хтось не може вийти з будинку повідом про це дорослих, пожежних.
Іноді вулицями мчать машини червоного кольору з білою смугою. Вони подають сигнал сиреною, проблисковим маячком і їдуть навіть на червоне світло світлофора. Це – пожежні машини, які поспішають гасити пожежу. Пожежні машини обладнанні пожежними рукавами, за допомогою яких вода подається для гасіння вогню. Крім пожежних машин, існують пожежні поїзди. Вони призначені для гасіння пожеж на залізниці. Великі пожежі в лісах допомагають гасити пожежні гелікоптери та літаки. Для гасіння пожеж, які трапляються на морських та річкових суднах, застосовують пожежні катери та кораблі.
У пожежних машинах на допомогу людям поспішають пожежні. Прибувши на місце пожежні гасять вогонь, проводять евакуацію потерпілих з палаючого будинку, надають їм першу медичну допомогу. Робота пожежних важка і небезпечна.У будь-який час дня і ночі пожежні готові до боротьби з вогнем. Тому злочином є хибні виклики чергової варти пожежної частини та жарти за телефоном 101.
Через вогонь люди можуть получити опіки. Для зменшення болю опечену поверхню охолоджують водою в перші 15-20 хв. після одержання невеликого опіку. Пухирі треба прикрити сухою захисною стерильною пов’язкою. Якщо під руками немає стерильного бинта, можна скористатися чистою хустинкою, простирадлом, рушником, попередньо випрасувавши їх. Накладати пов’язки слід обережно, щоб не спричинити болю. При ураженні електричним струмом необхідно якомога швидше звільнити потерпілого від дії струму, оскільки від її тривалості залежить ступінь ураження.
Пам’ятай! Вогонь стає ворогом, якщо з ним поводитись необережно. Пожежі легше запобігати, ніж її гасити. Гратися та пустувати із запалювальними засобами небезпечно – може виникнути пожежа. Від того, наскільки швидко ти покинеш приміщення, де виникла пожежа, залежить твоє життя.
Відео за посиланням: "Фокс і Трот поспішають на допомогу" - Пожежа, 4 серія
Висновок
Як показує практика, грамотно скоординовані перші дії при пожежі дозволяють якщо не запобігти його подальший розвиток, то істотно мінімізувати ризики. Якими б не були причини пожежі в побуті, їх нескладно виявити вже в перші хвилини займання. Наприклад, по характерному запаху гару в під'їзді можна зробити висновок про пожежу. Місцем займання може виявитися не тільки квартира, але і поштовий ящик, контейнер, проводка і т. д. Необхідно як можна швидше виявити джерело вогню і постаратися його ліквідувати підручними засобами. Якщо немає можливості зробити це самостійно, то буде не зайвим звернутися за допомогою до сусідів. Найбільш важкі ситуації пов'язані з пожежами в закритих квартирах, де можуть перебувати люди. В даному випадку необхідно виламати двері, після чого надати людям допомогу. Існує і безліч інших нюансів, які слід враховувати при боротьбі з побутовим пожежею, але краще всього – спочатку мінімізувати всі ризики загоряння.
Немає коментарів:
Дописати коментар